Friday, December 10, 2010

TSP SEM 5

AKTA HAK CIPTA

Pengertian dan konsep hak cipta ( penguatkuasaan hak cipta)

Penguatkuasaan

Antara ciri unik yang terdapat dalam Akta Hakcipta 1987 ialah kewujudan kuasa untuk menguatkuasakan Akta tersebut. Akta ini memperuntukkan bahawa seorang pegawai polis boleh, dengan waran yang dikeluarkan oleh majistret, memasuki rumah atau premis pada bila-bila masa untuk mencari serta menyita apa-apa salinan langgaran hak cipta dan menggunakan kekerasan bagi menggeledah tempat itu.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Undang-undang_hak_cipta_Malaysia

7 AKTA YANG DIKUATKUASAKAN OLEH BAHAGIAN

PENGUATKUASA, KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM

NEGERI DAN HAL-EHWAL PENGGUNA

Objektif Bahagian Penguatkuasa

Menguatkuasakan undang-undang dan melindungi pengguna.

Akta-akta Yang Dikuatkuasakan

Penguatkuasa menguatkuasakan 7 Akta yang dengan aktiviti perdagangan:

  • Akta Kawalan Harga 1946
  • Akta Kawalan Bekalan 1961
  • Akta Timbang dan Sukat 1972
  • Akta Perihal Dagangan 1972
  • Akta Sewa Beli 1967
  • Akta Hakcipta 1987
  • Akta Jualan Langsung 1993

Penguatkuasaan akta-akta yang berkenaan adalah bertujuan untuk melindungi pengguna dan mewujudkan etika perdagangan yang baik dalam negara.

AKTA KAWALAN HARGA 1946

Akta ini dan perundangan-perundangan subsiadiri di bawahnya adalah bertujuan untuk menentukan harga barang- barang adalah berpatutan dalam sebarang keadaan dan dalam masa yang sama memberi peluang kepada pengguna untuk membuat perbandingan harga sebelum membeli barang-barang.

AKTA KAWALAN BEKALAN 1961

Akta ini dan perundangan-perundangan subsidiari di bawahnya adalah bertujuan untuk menentukan bekalan barang-barang perlu mudah diperolehi dengan harga yang berpatutan dalam setiap keadaan.

AKTA TIMBANG DAN SUKAT 1972

Akta ini dan perundangan-perundangan subsidiari di bawahnya adalah bertujuan untuk mempastikan segala alat timbang dan sukat untuk kegunaan perdagangan mematuhi spesifikasi Yang ditetapkan dan di samping itu mempastikan bahawa alat-alat timbang dan sukat itu disahkan ketepatan timbangan dan sukatannya.

AKTA PERIHAL DAGANGAN 1972

Akta ini dan perundangan-perundangan subsidiari di bawahnya adalah bertujuan melarang penggunaan perihal, pernyataan atau petunjuk palsu atau Yang mengelirukan berhubung dengan barangan, perkhidmatan, tempat tinggal, kemudahan dan harga barang.

AKTA SEWA BELI 1967

Akta ini dan perundangan-perunclangan subsidiari di iya adalah bertujuan untuk mengawalselia bentuk kandungan perjanjian serta menggariskan hak dan tangungjawab pihak-pihak yang terlibat dengan perjanjian sewa beli.

KTA HAKCIPTA 1987

Akta ini dan perundangan-perundangan subsidiari di bawahnya adalah bertujuan untuk memberi hakcipta kepada karya-karya dan melindungi hak-hak eksklusif tuanpunya hakcipta daripada dicabuli oleh pihak lain.

AKTA JUALAN LANGSUNG 1993

Akta ini dan perundangan-perundangan subsidiari di bawahnya adalah bertujuan untuk mengawalselia aktivitiaktiviti jualan langsung pintu ke pintu dan melalui pos.

http://www.sabah.org.my/bm/konsumer/panduan_pengguna/akta.asp